Merkantil studentereksamen
Prøvesættet må alene anvendes til den på prøvesættet anførte prøve.
Al anden anvendelse af prøvesættet, herunder visning eller deling f.eks. via
internettet, sociale medier, portaler og bøger, udgør en krænkelse af Børne- og
Undervisningsministeriets og evt. tredjemands ophavsret og er ikke tilladt.
Overtrædelse af ophavsretten kan være erstatningspådragende og/eller strafbart.
Prøvesættet kan dog, efter at prøven er afsluttet, anvendes til undervisningsbrug på
uddannelser m.v. omfattet af den lovgivning, som Styrelsen for Undervisning og Kvalitet
administrerer.
Download PDF af bilag her
Bemærk at filen kun indeholder tekstbilag og dermed ikke alle opgavens bilag.
Danske kvinder får i gennemsnit 14,2% mindre i løn* end deres mandlige kolleger, hvilket ikke bare er unfair, det er også højere end det gennemsnitlige europæiske løngab på 12,7%.
Derfor giver vi 14,2% i rabat med koden uligerabat.
Koden gælder alle sko undtaget sneakers og Maria Mena kollektionen og kan bruges online og i alle butikker indtil den 26. november 2023 kl. 20:00.
Kommer det til at gøre en kæmpe forskel for ligelønnen?
Nej. Men, måske det er med til at
starte en debat.
*Kilde: Eurostat 2021
Kilde: Roccamore.com, november 2023
#SHOWSOMERESPECT
Hver fjerde kvinde oplever jævnligt at få sexistiske kommentarer på arbejdet. Og lige så mange oplever, at deres autoritet bliver underkendt alene på grund af deres køn. Og alt for ofte er det kvinder, der udsætter andre kvinder for fordomsfulde og kønnede kommentarer.
Vi skriver 8. marts 2023 og alligevel bliver alt for mange kvinder talt til som levede vi i 1923.
Selv stærke og succesfulde kvinder som Annette Heick, Ellen Hillingsø, Gun-Britt Zeller, Rikke Hertz og Aida Sowe oplever dumme og sexistiske kommentarer fra mænd såvel som fra kvinder.
Sammen med ALT for Damerne blæser vi nu til kamp mod de mange fordomme og stereotyper, kvinder bliver mødt med på arbejdet og i privaten hver dag. Vi taler ikke kun om de direkte seksuelle og lumre bemærkninger, men i lige så høj grad om de mange nedladende spørgsmål og kommentarer, kvinder i alle aldre bliver udsat for.
Lad os fejre Kvindernes Internationale Kampdag ved at vise hinanden respekt og søstersind.
ANNETTE HEICK
Entertainer, forfatter, sangerinde og #RoccamoreRebel
“Medieluder!”
“Er du ikke for gammel til det der?”
“Er du ikke flov over dine forældre?”
Det er ikke småting, Annette Heick har skulle lægge øre til gennem tiderne. Og det er ikke kun mænd, der har haft svært ved at vise den alsidige kvinde respekt. Lige så ofte har det være hendes egne kønsfæller, der har mødt hende med fordomme og småsexistiske bemærkninger.
Heldigvis har Annette aldrig ladet sig begrænse af de ubehageligheder, hun bliver mødt med. Tværtimod. Hun bider gerne fra sig og svarer igen med overskud og generøsitet. Hun viser os alle – at kvinder, kendte som ukendte, unge som gamle – ikke skal proppes i kasser og mødes med fordomme.
Vi er pavestolte af at fejre Kvindernes Internationale Kampdag med Annette. Lad os vise hende og alle andre kvinder respekt og søstersind. Det er marts 2023.
GUN-BRITT ZELLER
Frisør, CEO og #RoccamoreRebel
“Frisør – hvad er det for noget?”
Der var ikke mange, der tog det seriøst, da Gun-Britt Zeller som ung annoncerede, at hun ville lave business som frisør. De mente, at kvinder og forretning var to ting, der slet ikke hørte sammen. Men tiden har vist, at Gun-Britt havde ret, og at tvivlerne tog fejl.
Succesen har dog ikke beskyttet hende mod fordomme og trættende kommentarer, både fra mænd og kvinder. Da hun fik børn, mente mange, at det måtte betyder farvel til karrieren. Men igen viste Gun-Britt, at de tog fejl.
Selvom vi skriver 2023, bliver hun stadig mødt af fordomme. Nu er det hendes alder, der står for skud. “Jeg skal ikke ha' din hårfarve.” og “Hvornår skal du på pension?” Heldigvis lytter hun ikke til dem.
Vi er stolte over at fejre Kvindernes Internationale Kampdag med Gun-Britt. Hun viser os alle, at kvinder er stærkest og skønnest, når de er sig selv. Respekt for det!
Kilde: Pressemeddelelse, Roccamore, 2023
For skodesigner Frederikke Antonie Schmidt er farver en selvfølge. De har altid skabt glæde og resultater.
Eftersom hun i år sælger 50.000 par smukke sko mod de 700, hun solgte for otte år siden – og har hoppet mange højdemeter fra at starte sin virksomhed op ved hjælp af crowdfunding til nu at omsætte for flere millioner og have mere end 60 ansatte – kan man vist roligt sige, at der er grund til at tage Frederikke Antonie Schmidt seriøst.
For udover at stærke farver gør hende i godt humør, er der også et politisk statement i dem. Fordi hun synes, det er absurd, at nogle folk ikke tror, man kan være en intelligent og dreven forretningskvinde, når man har et par høje hæle på, som glitrer.
Stærke farver bringer ikke kun Frederikke Antonie Schmidt i godt humør. De indeholder også et politisk statement.
I dette års 8. marts-kampagne (Kvindernes Internationale Kampdag, red.) fra Roccamore optræder blandt andre Anette Heick.
Hun oplevede, at det var kvinder, der slog hårdest ned på hende i forbindelse med kampagnen.
Annette Heick er en dansk tv-vært, journalist, sangerinde og tegnefilmsdubber. Hun er datter af de to kendte entertainere Keld og Hilda Heick.
I dette års 8. marts kampagne er der derfor kendte kvinder på plakaten. Kvinder, der er toneangivende i deres branche, men som alligevel oplever at blive set ned på. Som Anette Heick med miniskørt og lange støvler med teksten ”Er du ikke for gammel til det her tøj?”.
– Roccamore vil gerne sætte fokus på, hvordan kvinder taler til hinanden. Vi holder hinanden nede i stedet for at løfte hinanden. Det skal vi have ændret, lyder det fra Frederikke Antonie Schmidt.
Et tema, der ligger i stringent forlængelse af den filosofi, Roccamore har udøvet, siden den første kommercielle kollektion blev lanceret i 2016.
– Roccamore handler om at få kvinder til at stå stærkt. Det gør du, når du kommer op på et par høje hæle. Og når du er en del af et fællesskab. Det er også derfor, jeg har brugt meget energi på at skabe et community omkring Roccamore. Og det er derfor, vi hver måned præsenterer en ny rebel – en kvinde (iført Roccamore-sko, red.), der har gjort noget sejt, og som vi skal fejre, fortæller Frederikke Antonie Schmidt.
Kunderne med til at designe
Alle Roccamores designs og farvevalg bliver også til i fællesskab – nemlig i direkte samarbejde med kunderne.
– Så jeg ved ikke bedst. Det gør mine kunder. Derfor er der tre ben i vores design-hjul. Det første ben er puslespillet, hvor vi ser på vores kollektion og gør status over, hvad der sælger, og hvad der mangler. Andet ben er så at se på trends og farver. Vi rejser og tager rundt på forskellige messer, men i virkeligheden dikteres makrotrends jo af film og musik. Det tredje ben er kundeinvolveringen. Vi har en Facebook-gruppe med 10.000 kunder, som vi designer vores sko sammen med.
Hun mener, det er denne arbejdsform, der gør, at Roccamore er blevet kendt for at kunne kombinere smukt design med høj komfort i højhælede sko. Det er hun stolt af, selvom den meget kundefokuserede proces også betyder, at det tager over et år at udvikle en enkelt sko.
Kilde: SN Magasin, 24. marts 2023
Blandt andre Podimo-stifter Morten Strunge, Børsens chefredaktør, Bjarne Corydon, samt tidligere Justitsminister Brian Mikkelsen har i ligestillingens navn iført sig høje hæle i ny kampagne.
Den elegante forretningskvinde Mia Wagner i høje hæle er ikke et særsyn. Men Morten Strunge, Brian Mikkelsen og Bjarne Corydon i høje hæle – det må siges at være atypisk.
Tirsdag den 8. marts er det Kvindernes Internationale Kampdag, og den anledning bruger det danske sko-brand Roccamore hvert år til at lave en særlig skokollektion – og støtte en udvalgt sag.
I år er denne sag at slå et slag for større diversitet i danske bestyrelser, og til det får Roccamore hjælp af de ovenstående profiler.
”Den kreative ide er ganske enkel: Frem for at sende kvinderne alene på barrikaderne, bad vi en række fremtrædende erhvervsfolk om at stille op for den gode sag,” skriver Jakob Staalby i en mail til Markedsføring.
Han er via sit enmands-bureau, Staalby Solo, den kreative bagmand bag konceptet og kampagnen, der er udviklet i tæt samarbejde med Roccamores stifter Frederikke Schmidt.
”I danske bestyrelser er der fire mænd for hver kvinde. Derfor bad vi fire mænd og en kvinde om at stille op til kampagnen. Iført høje hæle naturligvis,” skriver Jakob Staalby, der ikke kan afsløre kampagnens budget, men understreger, at de fem kendte deltagere er stillet op til kampagnen uden beregning.
Kampagnen kører i aviser, på outdoor og i sociale medier fra i dag og slutter med en gratis 2-dags bestyrelsesuddannelse d. 19. og 20. marts hvor kvinder – og mænd – kan lære mere om, hvad det kræver at sidde i en professionel bestyrelse.
De portrætterede sko i kampagnen fås i ligestillingens navn i størrelser fra 35-46, så de færreste voksenfødder kan føle sig trådt over tæerne.
Kilde: Dansk Markedsføring, 8. marts 2022
Stifter og direktør i Roccamore, Frederikke Antonie Schmidt
Kilde: Videncenter for Digital Handel, www.youtube.com, august 2022
Stifter og direktør i Roccamore, Frederikke Antonie Schmidt
Kilde: Videncenter for Digital Handel, www.youtube.com, august 2022
Virksomheden, der producerer og sælger højhælede sko og støvler med ergonomiske såler, præsterede således et underskud på 3,3 mio. kr. i 2022. En markant nedgang sammenlignet med 2021, hvor selskabets overskud lød på knap 1 mio. kr.
Allerede dengang var resultatet et tilbageslag for skokometen, der kunne præsentere et overskud på 4,5 mio. kr. i 2020, hvor Roccamore også blev kåret som vinder af Børsens gazellepris i hovedstaden og dermed var en af landets hurtigst voksende virksomheder.
I 2021 åbnede Roccamore en butik i Norge, hvilket Frederikke Antonie Schmidt fremhæver som årsagen til sin virksomheds underskud.
"Vi lejede en fantastisk (og rimelig dyr) butik og hyrede fede mennesker til at få os i gang. Vi er slet ikke færdige med Norge, men vi er blevet meget klogere på go to market både her og i vores næste markeder. Det koster noget at lære noget, derfor har vi nu røde tal i regnskabet," skriver hun.
Det negative resultat skal ses i lyset af de markante ændringer, der er sket i samfundsøkonomien, herunder øget inflation, stigende renteniveau og en historisk lav forbrugeroptimisme, som har medført et generelt lavere salg for rigtigt mange forbrugerbrands, herunder også Roccamore.
"Roccamore er ikke baby, det er en #business (tag på Linkedin, red.) og den skal blive kæmpestor, men det bliver den aldrig, hvis ikke vi tør at tænke stort og tage nogle risici undervejs." Udvidelsen i Norge, som, ifølge direktøren, har kostet på bundlinjen, er den første af flere, som virksomheden planlægger. I oktober kunne Børsen fortælle, at skofirmaet havde hentet en millioninvestering på 6 mio. kr., der skulle bruges på et vækstfremstød, når verdensøkonomien vender igen.
Pengene kom fra en række af selskabets eksisterende investorer, herunder den hollandske venturefond Forward Venture Capital, som øgede sin ejerandel i virksomheden til over 5 pct.
"Vi kommer vel ud af den her krise på et tidspunkt, og så skal vi ind på nye markeder.
Det vil vi gerne være klar til," sagde Frederikke Antonie Schmidt dengang til Børsen.
Kilde: Børsen, 6. juni 2023
Kilde: Roccamores Facebookside, 21. december 2022
Kilde: Roccamores Facebookside, 30. september 2023
Kilde: Roccamores Instagram-profil, september 2023
Kilde: Roccamores Instagram-profil, september 2023
Kilde: Roccamore.com, 2023
Stifter og direktør i Roccamore, Frederikke Antonie Schmidt
Kilde: Egen tilvirkning, august 2023
Om Frederikke Antonie Schmidt, stifter og adm. direktør i Roccamore:
Kilder: Børsen, 10. december 2021 og SN Magasin, 24. marts 2023
Stifter og direktør i Roccamore, Frederikke Antonie Schmidt
Kilde: Egen tilvirkning, august 2023
Bilag 1 - Virksomheden Roccamore (video)
Bilag 2 - Fakta om Roccamore
Bilag 3 - Roccamores produkter (video)
Bilag 4 - Uddrag fra Roccamores hjemmeside
Bilag 5 - Uddrag fra sociale medier
Bilag 6 - Skofirmaet Roccamore lander millionunderskud
Bilag 7 - Sporbarhed på produkter (video)
Bilag 8 - Roccamores markedsføring (video)
Bilag 9 - Morten Strunge rocker i stiletter
Bilag 10 - Kampen om farverne
Bilag 11 - Kampagne i forbindelse med kvindernes kampdag
Bilag 12 - En ulige rabat til en ulige verden
Opgavesættet består af 5 opgaver og forskellige bilag, der skal anvendes i besvarelsen af opgaverne.
I nogle opgaver er der angivet, hvilke bilag du som minimum skal inddrage i besvarelsen. I andre opgaver er der ikke angivet, hvilke bilag der skal inddrages. Her skal du anvende de bilag, som du vurderer, er relevante.
Du behøver ikke henvise til, hvilke bilag du anvender til besvarelse af de enkelte opgaver.
Opgave 1
Karakteriser virksomheden Roccamores målgruppe(r). Inddrag bilag 1, 2, 3, 4 og
5.
Besvarelsen må maksimalt fylde 2.400 anslag med mellemrum.
Opgave 2
Analyser Roccamores værdikæde.
Besvarelsen må maksimalt fylde 4.800 anslag med mellemrum.
Opgave 3
Analyser Roccamores promotion. Inddrag blandt andet kampagnen #showsomerespect.
Opgave 4
Diskuter følgende tre udsagn. Besvarelsen må maksimalt fylde 2.400 anslag med mellemrum.
a. | Indirekte distribution er en fordel for Roccamore. |
|
b. | Roccamores eksportmotiver er proaktive. |
|
c. | Roccamores positionering er baseret på ESP (emotional selling proposition). |
Opgave 5
Med udgangspunkt i din besvarelse af opgave 1 - 4 og relevante bilag skal du identificere en udfordring for Roccamore.
Diskuter mulig(e) løsning(er) af den valgte udfordring.
Torsdag den 23. maj 2024
EMNE: Virksomheden Roccamore
Udarbejdet efterår 2023
Kl. 9.00-14.00